اعتبار قانونی بیمه‌های عمر و شرکت‌های بیمه‌گر

خلاصه خبر
طی سالهای اخیر اهمیت بیمه و خصوصا اهمیت بیمه‌های عمر که رشته بیمه ای مورد منظور اصلی این مقاله است بیش از پیش بر همگان روشن گردیده است.در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع مهم بپردازیم که چرا و چگونه باید به شرکت های بیمه تجاری اعتماد کنیم . چه نهادی نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه را به عهده دارد و اگر به هر دلیلی حقی قانونی از ما ضایع شد از چه مرجعی قابل پیگیری است.
اعتبار بیمه عمر

با توجه به ماهیت بلند مدت بیمه های عمر اندوخته ساز نظیر بیمه های عمر مستمری و بیمه های عمر و سرمایه گذاری وجود اعتماد کامل به شرکت بیمه‌گری که از وجاهت کامل قانونی برخوردار است مسئله‌ای بنیادی است.
بیمه نوعی سرمایه گذاری است که در هنگام نیاز مانند یک پشتیبان برای شما عمل خواهد کرد. اما موضوعی که بیمه گذاران را در هنگام انتخاب بیمه مورد نظر به فکر فرو می‌برد، اعتبار و پشتوانه شرکت بیمه است. به همین دلیل برای بیمه گذاران اعتبار قانونی بیمه‌های عمر و شرکت‌های بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است.
قانونی بودن فعالیت و اینکه شرکت‌ بیمه در شرایط سخت به تعهدات خود عمل کنند از جمله موضوعات مهم است که بیمه‌گذار باید به آن توجه ‌کند.

سازمان بیمه مرکزی

برای نظارت بر عملکرد و نظم دادن به فعالیت¬های شرکت¬های بیمه، باید یک سازمان ناظر و حمایت کننده وجود داشته باشد که هم شرکت‌های بیمه از امنیت جایگاهی برخوردار باشند و هم مردم از قانونی بودن فعالیت شرکت‌های بیمه اطمینان پیدا کنند. بعد از افزایش پیدا کردن تعداد شرکت‌های فعال در حوزه بیمه، سازمان بیمه مرکزی برای حمایت اتکایی شرکت‌های بیمه، همچنین نظارت بر خدمات و تعیین سیاست‌ گذاری در قوانین، در سال ۱۳۵۰ تاسیس شد که اهداف آن به شرح زیر است:

• سیاست گذاری‌های مربوط به تهیه، تنظیم و تصویب مصوبات قانونی بیمه در سطح کشور
• نظارت بر همه شرکت‌هایی که انواع خدمات بیمه را در ایران ارائه می‌دهند
• داشتن نقش اتکایی و پشتوانه مالی در برابر شرکت‌ها و مؤسسات بیمه
• ایجاد نظم عمومی و همچنین تنظیم بازار در حوزه بیمه
• صادر کردن مجوز و پروانه کار برای شرکت‌های فعال در حوزه بیمه

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز همچون بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از ارکان وزارت اقتصاد و دارایی به فعالیت می پردازد.

کدام شرکت‌های بیمه اعتبار قانونی دارند؟

شرکت‌هایی که در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کنند باید دارای مجوز از بیمه مرکزی کشور باشند تا فعالیت‌های آنان در این زمینه قانونی باشد. تاکنون تنها ۲۴ شرکت در ایران مجوز های لازم برای بیمه گری مستقیم جهت فعالیت در سراسر کشور دریافت کرده اند. شرکت بیمه زندگی خاورمیانه اولین شرکت تخصصی در صنعت بیمه است که مجوز فعالیت تخصصی خود را در رشته های بیمه عمر و زندگی از بیمه مرکزی دریافت کرده است. شرکت‌های بیمه‌ای قانونی همگی از سازمان بیمه مرکزی کشور مجوز فعالیت دارند و برای این‌که با خیال راحت‌تری با این شرکت ها آشنا شوید کافی است تا به سایت بیمه مرکزی بروید و از طریق آن اسامي موسسات بيمه‌اي مجاز را مشاهده کنید.
حال که از اعتبار شرکت‌های بیمه اطمینان پیدا کردید بهتر است به دنبال شرکت‌های بیمه‌ای باشید که خدمات بیمه از جمله بیمه عمر را به طور تخصصی و مطابق با نیاز‌های شما ارائه می‌دهند.
به همین دلیل بهتر است در ابتدا نیاز و خواسته خود از شرکت بیمه را مشخص کنید و بعد از آن شرایط بیمه گری در شرکت های بیمه‌ را بررسی کنید؛ به این شکل می‌توانید یک بیمه‌گر را انتخاب کنید. هرچند مسائل دیگری هم در انتخاب یک شرکت بیمه به عنوان بیمه‌گر دخیل است که در ادامه به آن می¬پردازیم.

آشنایی با خدمات و انواع بیمه :

برای اینکه نیازهای خود برای بیمه را بیشتر بشناسید در ابتدا باید بدانید نیاز شما جزء کدام دسته از بیمه‌ها قرار می‌گیرد، متداول ترین روش در انتخاب بیمه مناسب، مشاوره با شبکه فروش شرکت های بیمه شامل نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه است ولی به عنوان یک دسته بندی کلی به انواع بیمه نامه های معمول اشاره می‌کنیم:
• بیمه اشخاص شامل بیمه‌های عمر، بازنشستگی، درمانی، حوادث و …
• بیمه اموال شامل بیمه‌های باربری، سرقت، آتش سوزی و …
• بیمه مسئولیت شامل بیمه‌های نظیر بیمه های مسئولیت مدنی،مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و …

سطح اعتبار شرکت های بیمه به چه عواملی بستگی دارد؟

شرکت‌های بیمه و به ویژه شرکت های ارائه دهنده بیمه عمر هنگامی صاحب اعتبار خواهند بود که بتوانند به تعهداتی که داده اند عمل کنند. اگر بیمه‌گر نتواند به تعهداتی، از جمله پرداخت خسارت یا دیگر پرداختی‌ها به موقع عمل کند موجب نارضایتی بیمه گذار خواهد شد.
به همین دلیل بیمه گذاران همیشه به دنبال شرکت‌های هستند که علاوه بر داشتن شرایط مناسب و مطابق با نیازهای آن‌ها، توانایی عمل کردن به تعهدات را هم داشته باشد.
شرکت‌های بیمه باید شرایطی را داشته باشند که بیمه گذار این اطمینان را داشته باشد که از اعتبار کافی و قانونی برای انجام بیمه برخوردار است.
سازمان بیمه مرکزی که یک مرجع قانونی و ناظر بر فعالیت‌ شرکت‌های بیمه است آمارهایی نظیر میزان رضایت بیمه گذاران، روند فعالیت‌های شرکت بیمه و سطح توانگری مالی آنها را به شکلی منظم منتشر می‌کند.
نحوه پرداخت‌ها و میزان سود به بیمه‌ گذاران
یکی از مواردی که در بالا رفتن اعتبار بیمه‌گر بسیار اهمیت دارد پرداخت به هنگام سود بیمه گذاران عمر است. در کنار این، میزان سودی که شرکت در مدت زمان مشخص قرار است پرداخت کند، از موارد دیگری است که در تعیین اعتبار یک شرکت بیمه اهمیت دارد. برای دانستن این موضوع کافی است سوابق و نحوه پرداختی شرکت مورد نظر به بیمه گذاران در طی سال‌های قبل را بررسی کنید.
از دیگر عواملی که تأثیر بسیار زیادی در اعتبارسازی شرکت‌های بیمه در نزد مردم دارد پرداخت به هنگام و کامل خسارات است. در صورتی که بیمه گذار در زمان مناسب میزان خسارت خود را از شرکت بیمه نتواند دریافت کند، اعتبار بیمه در بین بیمه گذاران زیر سؤال خواهد رفت و این موارد به عنوان یک سابقه منفی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

سطح توانگری مالی شرکت بیمه

توانگری شرکت بیمه از جمله موارد بسیار مهمی است که در بالا رفتن اعتبار شرکت‌های بیمه بسیار مؤثر است و می‌تواند نظر بیمه گذاران را به خوبی جلب کند. سطح توانگری مالی شرکت های بیمه هر ساله توسط بیمه مرکزی محاسبه و اعلام می‌گردد. این سطح عددی بین ۱ و ۵ است. عدد ۱ بالاترین سطح و نشانه وضعیت مطلوب توانگری مالی شرکت است. توانگری مالی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در سطح ۱ می باشد. توانگری مالی می‌تواند یک ضمانت برای جلب نظر بیمه گذار باشد؛ زیرا خیال بیمه گذار از این بابت که شرکت بیمه مشکل مالی ندارد راحت می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان معتبرترین شرکت برای خرید بیمه عمر را شرکتی دانست که در زمان‌های حساس بتواند به تعهدات خود عمل کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از برآورد میزان خسارات آن را پرداخت کند. همچنین شرکت توانسته باشد در سالهای گذشته به شکل منظم سودآوری مناسب و معقولی در سرمایه گذاری اندوخته های بیمه های عمر داشته باشد. برای بررسی این که چه شرکتی از اعتبار لازم برخوردار است، می‌توانید به آمارهای سالیانه بیمه مرکزی مراجعه کنید یا سوالات خود را از ما بپرسید کافیست که در صفحات محصولات شرکت فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.